STRONA GŁÓWNA | SATHYA SAI BABA | NAUKI | ORGANIZACJA | PUBLIKACJE | AKTUALNOŚCI | MYŚL DNIA | GALERIA | JEDZIEMY DO SAI | KONTAKT Z NAMI | MULTIMEDIA | DYSKURSY MP3 | LINKI | MAPA SERWISU | SKLEP









:: Wieści z Prasanthi Nilajam

powrót do Wieści z Prasanthi Nilajam




Szkoły Sathya Sai w Afryce Południowej


Szkoły Sathya Sai wspierają rozwój ludzkiej doskonałości u uczniów, propagując połączenie świadomości duchowej i nauczania na wysokim poziomie. Do roku 2000 w Afryce Południowej (RPA) działały trzy szkoły Sathya Sai - w Chatsworth niedaleko Durbanu na wybrzeżu Oceanu Indyjskiego, w Lenasii w pobliżu Johannesburga na północy kraju, a także w Newcastle położonym między Chatsworth a Lenasią. W Chatsworth dzieci uczą się od zerówki (przedszkola) do 12 klasy, w Lenasii - od zerówki do 7 klasy, a w Newcastle - od zerówki do 3 klasy. Dyrektorzy z dumą informują, że sukcesy w nauce osiągają lub przewyższają poziom regionalny czy nawet krajowy. Te trzy szkoły Sathya Sai zgodnie wspierają osoby funkcyjne z Międzynarodowej Organizacji Sathya Sai, z Trustu Edukacji Sathya Sai i z Instytutu Edukacji Sathya Sai w Afryce Południowej. Obecnie realizują one czteroletnie plany, których celem jest dążenie do wyższego poziomu doskonałości w rozwijaniu misji edukacyjnej Sathya Sai Baby.

Dyrektorzy szkół Sathya Sai w Afryce Południowej z radością dzielą się historiami o rodzącej się ludzkiej doskonałości nie tylko u uczniów, ale również u rodziców i nauczycieli. To inspirujący wgląd w tę transformację.

Szkoła Sathya Sai w Chatsworth


Uczniowie w szkole w Chatsworth

W 2016 roku 37 uczniów ostatniej 12 klasy zdawało krajowy egzamin dojrzałości (maturę). Do egzaminu przystąpili wszyscy uczniowie ostatniej klasy, a krajowy wskaźnik zdawalności wynosił 72,5%. Maturzyści ze szkoły Sathya Sai w Chatsworth stanowili wzór doskonałości, osiągnęli 100-procentowy poziom zdawalności, czym sprawili wielką radość swoim rodzinom i nauczycielom.

Nauczyciel z liceum opowiada o ostatnim wydarzeniu. "Kilka miesięcy temu zabrałem naszych starszych chłopców na pierwszy w tym roku mecz piłki nożnej i byłem bardzo dumny z ich dyscypliny, charakteru i sportowej postawy. Przyjechaliśmy na boisko kilka minut przed czasem i gdy czekaliśmy, chłopcy zebrali się i dodawali sobie otuchy. Po wygłoszeniu mowy motywacyjnej jeden z nich powiedział: 'Pomódlmy się'. Piętnastu chłopców stało na boisku ramię w ramię, zjednoczonych w swoim postanowieniu i modliło się z wielką szczerością i gorliwością na oczach wszystkich ludzi. Dla mnie była to najwyższa wygrana. Nie spotkałem jeszcze tak szczęśliwych zdobywców drugiego miejsca. Chociaż po meczu nie triumfowali na tablicy wyników, to odnieśli największe zwycięstwo, uosabiając te nauki i wartości, jakie przekazano im w szkole. To jest to, do czego dążymy, nie tylko do wygrania meczu, lecz także do prowadzenia zwycięskiego życia".

Szkoła Sathya Sai w Newcastle


Nauczycielki w szkole w Newcastle

Nowa nauczycielka opowiada o swojej transformacji. "Zaczęłam uczyć w szkole Sathya Sai w Newcastle 11 stycznia 2016 roku. Na początku czułam się tak, jakby czegoś mi brakowało w życiu zawodowym, ponieważ było mi ciężko przygotować się do lekcji i jednocześnie uczyć moich przedmiotów i wartości ludzkich. Nasz dyrektor zorganizował spotkania doskonalenia zawodowego dla kadry, aby pokazać, jak łączyć wartości w nauczaniu przedmiotów ze wszystkimi działaniami, które prowadzimy w szkole. Zaczęłam żyć zgodnie z tymi wartościami, chodzić i je głosić, dając dobry przykład moim uczniom w szkole i w domu. Nauczyłam się, że nie powinniśmy uczyć wartości, lecz wydobywać je z uczniów. Obecnie na wszystkich lekcjach wprowadzam wartości, które się przejawiają, bo stały się one częścią mnie. Szkoła ukształtowała mnie na wiele różnych sposobów. Zdobyłam umiejętność rozwijania chęci czytania u uczniów. Siedzenie w ciszy pomaga mi, jeśli chcę ich uspokoić. Moja praca jest uporządkowana, ponieważ tutaj wykorzystujemy nasz wolny czas, aby przygotować się na następny dzień i sprawdzić zeszyty uczniów zamiast rozmawiać i przeszkadzać innym nauczycielom. Teraz mogę nazywać siebie nauczycielem, bo rozwój mojego ucznia mówi mi, że mam jakiś wpływ na jego życie".

Szkoła Sathya Sai w Lenasii


Ogród Sai na dziedzińcu szkoły w Lenasii

Czy podążanie za własnym sumieniem to przyjęty element kultury uczniów? Takie pytanie zadano dyrektorowi szkoły. Jego odpowiedzi ukazują głęboko zakorzenioną kulturę wartości ludzkich panującą w szkole.

"Tak, z całą pewnością! W czasie przerwy na lunch wielu uczniów po kłótni przychodzi do dyżurujących nauczycieli i wyznaje, że zrobili coś złego, wyrządzając krzywdę innemu dziecku. Nauczyciel wykorzystuje umiejętności w dziedzinie edukacji w wartościach ludzkich Sathya Sai, aby pomóc uczniom zrozumieć właściwe postępowanie prowadzące do pokoju i miłości.

Dziecko z 3 klasy otworzyło pojemnik na lunch i zobaczyło, że matka zapakowała do niego kanapki z mięsem. Uczennica była uczciwa, zaniepokoiła się i od razu zgłosiła to nauczycielowi. Pojemnik odłożono na bok, a pozostałe dzieci zaproponowały, że podzielą się z nią swoim wegetariańskim lunchem. Świadomość dziewczynki nie pozwoliłaby jej zrobić czegoś złego, sprzecznego z wartościami szkoły Sai.

Niektórzy rodzice powiedzieli mi, że odkąd ich dziecko chodzi do szkoły Sai, życie rodziny w domu zmieniło się. Twierdzą, że dziecko namawia ich do modlitwy przed jedzeniem, prosi o nieużywanie telefonów komórkowych w czasie posiłku, mówi 'proszę' i 'dziękuję', gdy rozmawiają. Rodzice wskazali, że ich rodziny stały się teraz lepszymi chrześcijanami, muzułmanami czy hinduistami, wyrażając uznanie dla nauczania w wartościach ludzkich.

Grupa dziewcząt z 6 klasy wypowiadała obraźliwe słowa pod adresem miejscowego nauczyciela i nie okazywała mu szacunku. Gdy władze szkoły zakończyły dochodzenie, dziewczęta przyznały się do błędu i zrozumiały, jak bardzo zraniony poczuł się nauczyciel. Kierując się własnym sumieniem, przyszły do mnie z prośbą, że chcą go przeprosić publicznie przy wszystkich. Były uczciwe i okazały szczerą skruchę za swój postępek. Napisały nawet niezwykle wzruszający wiersz dla nauczyciela. Pozostali uczniowie od zerówki do klasy 7, którzy uczestniczyli w apelu, byli mocno poruszeni tym działaniem. Przyszło zrozumienie, że słowa i czyny mogą ranić innych ludzi i że wszyscy muszą być bardziej świadomi swoich czynów".

(dk is)

Źródło: www.sathyasai.org/about-us/education/sathya-sai-schools-south-africa
19.07.2019

**Pobierz tekst do druku





Copyright © 2001-2019 Stowarzyszenie Sathya Sai