STRONA GŁÓWNA | SATHYA SAI BABA | NAUKI | ORGANIZACJA | PUBLIKACJE | AKTUALNOŚCI | MYŚL DNIA | GALERIA | JEDZIEMY DO SAI | KONTAKT Z NAMI | MULTIMEDIA | DYSKURSY MP3 | LINKI | MAPA SERWISU | SKLEP









:: Wieści z Prasanthi Nilajam

powrót do Wieści z Prasanthi Nilajam




Aradhana Mahotsawam 2025 -

pięć darów Swamiego


(Zapis przesłania wideo wygłoszonego 23 kwietnia 2025 roku
i opublikowanego na oficjalnej stronie internetowej
Międzynarodowej Organizacji Sathya Sai)


Link do filmu wideo:
www.youtube.com/watch?v=eotTWIHw3x8&list=UU-utAMgGxJVomfglWt_XWiQ&index=1

Z miłością, szacunkiem i wdzięcznością składam pokorne pokłony u boskich lotosowych stóp naszego najdroższego, pełnego miłości i wszechobecnego Pana, Bhagawana Śri Sathya Sai Baby. Drodzy Bracia i Siostry, pełne miłości Sai Ram dla Was wszystkich.

W dniu 24 kwietnia wielbiciele na całym świecie obchodzą Aradhana Mahotsawam. W dniu 24 kwietnia 2011 roku Bhagawan Baba postanowił opuścić fizyczną postać i osiągnąć Mahasamadhi. Była to niedziela wielkanocna, która symbolizuje miłość i poświęcenie Pana dla ludzkości. Jest to czas, kiedy musimy wyrazić wdzięczność Bhagawanowi za wszystkie wspaniałe dary, jakie nam przekazał i za to, że wskazał nam drogę do celu ludzkiego życia. Chciałbym podzielić się pięcioma cennymi darami i boskimi błogosławieństwami, jakimi Swami nas obdarzył. Pan, który jest nieskończony i który jest ponad imieniem, formą i atrybutami, przyjmuje przepiękną postać ze słodkim imieniem dla dobra ludzkości, aby ją zbawić.

Pierwszy dar, o którym chciałbym opowiedzieć, to jego słodkie, boskie imię - Om Sri Sai Ram. Swami napisał piękny list do nauczycieli i studentów w Brindawanie, w którym zapewnił, że każdy, kto zawsze ma imię Sai na ustach, będzie dżiwanmuktą (wyzwolonym za życia). Cóż za zapewnienie! Ważne jest to, aby dostrzec moc jego imienia. Poruszę różne aspekty tego tematu.

Istnieją dwie potężne mantry zwane taraka mantrami, które poprowadzą was do wyzwolenia. Pierwszą z nich jest "Om" nazywane również pranawą, a jej intonowanie przynosi wyzwolenie. Om określa się jako: Om iti eka aksharam Brahma. Om reprezentuje najwyższego parabrahamana. W Bhagawadgicie Pan Kriszna zapewnia, że ludzie, którzy intonują Om w swoich ostatnich chwilach, zjednoczą się z nim.

Druga taraka mantra to Rama. Swami wychwalał imię Ramy w wielu dyskursach. Swami mówi, że imię Ramy składa się z trzech głosek: 'Ra', 'aa' i 'ma', które reprezentują ogień, słońce i księżyc. Ogień spala wszystkie nasze grzechy, negatywne skłonności i złą karmę. Słońce rozprasza ciemność ignorancji i świeci światłem mądrości. Księżyc symbolizuje chłód, zapewniając spokój wewnętrzny i pokój. Taka jest moc imienia Ramy składającego się z trzech głosek.

Ponadto imię Ramy łączy w sobie dwie potężne mantry: ośmiosylabową mantrę asztakszari - Om namo Narajanaja - i pięciosylabową mantrę pańczakszari - Om namah Śiwaja. Intonowanie każdej mantry prowadzi do celu - samorealizacji. Lecz tu mamy połączenie sylaby 'Ra' z ośmiosylabowej mantry Om namo Narajanaja i 'ma' z pięciosylabowej mantry Om namah Śiwaja. Taka jest ich moc. Oto dwie potężne taraka mantry zawarte w imieniu Swamiego - Om i Rama.

Mamy również piękny opis boskich cech. Pierwszą z nich jest Śri. 'Śri' oznacza pomyślność, dobrobyt. Sai reprezentuje 'Sa' - Śiwę i 'ai' - śakti. Takie połączenie wskazuje, że imię Sai oznacza brahmana i jego moc śakti.

Następna jest zasada Sai, która także przekazuje różne duchowe lekcje. Od czego zacząć i na czym skończyć. Wskazuje dobry duchowy kierunek i ścieżkę wszystkim duchowym poszukiwaczom. Po pierwsze, Sai Baba, samo słowo 'Sai Baba'. 'Sai' znaczy matka, a 'Baba' znaczy ojciec. Musimy wzmocnić więź z Bogiem, gdy mamy świadomość ciała. Bóg jest naszą boską matką i naszym boskim ojcem. Gdy rozwijamy więź z Bogiem, wzrasta boska miłość. Gdy to się dzieje, wówczas przyznajemy pierwszeństwo Swamiemu (Swami), później wszystkim innym (All), a na końcu sobie (I). Gdy przyznajemy najwyższy priorytet Bogu w naszym życiu, wtedy przychodzi następny etap - podążamy za Jego naukami.

Jednym z Jego głównych nakazów jest SAI. 'S' oznacza Służbę (karmajogę), czyli wypełnianie bezinteresownej służby. Następna jest 'A' - Adoracja (bhaktijoga). Oddajemy cześć Bogu z wielką miłością, z całego serca, umysłu i z całej duszy. Później przychodzi 'I' - Inspiracja (dżnianajoga), gdzie badamy naszą prawdziwą naturę przez samodociekanie. Co się dzieje, gdy podążamy tymi trzema ścieżkami - Służby, Adoracji i Inspiracji? Przechodzimy transformację.

Możemy zauważyć, że wszyscy ludzie, którzy nawiązują kontakt ze Swamim, z czasem przechodzą transformację. Transformacja zachodzi na poziomie duchowym (Spiritual), społecznym (Association) i indywidualnym (Individual). Dlatego Swami mówi, że duchowość nie służy do przekazywania informacji, lecz do transformacji. Tego oczekuje od nas Swami.

Gdy przejdziemy transformację, co się stanie z naszym umysłem i z naszymi zmysłami, które zawsze wędrują na zewnątrz? Skierują się do wewnątrz. SAI znaczy patrz zawsze do wnętrza (See Always Inside). Wówczas nasz umysł zwraca się do wewnątrz zamiast kierować się na zewnątrz. Gdy zwracamy się do wewnątrz, czego doświadczamy? BABA: istnienie (Being), świadomość (Awareness), błogość (Bliss) i atma (Atma). To sat-czit-ananda, która jest naszą prawdziwą naturą. Wychodzimy poza nazwę i formę oraz uświadamiamy sobie wiedzę, istnienie i błogość (sat-czit-anandę).

Gdy uświadamiamy sobie i osiągamy ostateczny cel, czym jest S-A-I? Uświadamiamy sobie, że Swami i ja jesteśmy jednym. Zatem Swami nie jest od nas oddzielony; wszyscy jesteśmy jednym. Wtedy uświadamiamy sobie "Jestem Bogiem". Swami mówi, że jest to potężna mantra, gdy osiągamy świadomość: "Ja jestem brahmanem (Aham brahmasmi)". Zdajemy sobie sprawę, że cała duchowa ścieżka zawiera się w jego imieniu. Możemy je intonować w dowolny sposób. Możemy powtarzać jego imię (wykonywać dżapę) lub je zapisywać, praktykując likhita dżapę. Możemy również włączyć jego imię do pięknych bhadżanów. W wielu bhadżanach śpiewamy imię Sai. Niezależnie od tego, jak wykonujemy tę praktykę, przynosi ona wspaniałe rezultaty.

Jego zachwycająca boska postać

Drugim darem jest jego nieopisanie piękna boska postać. Mamy wielkie szczęście, ponieważ dostępnych jest wiele zdjęć i filmów tego paripurna awatara, awatara kalijugi, które ukazują jego piękną postać. Im dłużej na nią patrzymy, tym dłużej chcemy ją oglądać. Dlaczego? Dlatego że opisano to w świętych pismach. Swami również odniósł się do tego boskiego piękna, które jest wieczne (sanatana) i zawsze nowe (nitjanutana). Dlatego im dłużej patrzymy na boskie piękno, tym bardziej pragniemy go doświadczać. Gdy patrzymy na postać Swamiego, odczuwamy radość, ale musimy doświadczać jej wewnętrznie. Dlatego ludzie medytują. Możemy medytować o jego formie, świetle lub o różnych atrybutach Boga, takich jak łaska, współczucie i miłość. Jednak wielbicielom bardzo łatwo jest medytować lub rozmyślać o jego pięknej boskiej formie.

W dniu 27 lipca 2007 roku na Światowej Konferencji Młodzieży Swami dał nam zapewnienie. Powiedział ze spokojnym i nieporuszonym umysłem: "Jeśli będziecie kontemplować boskość jedynie przez 11 sekund, udzielę wam darszanu w każdym miejscu na świecie i porozmawiam z wami". Swami obiecał nam, że jeśli będziemy kontemplować boskość ledwie przez 11 sekund ze spokojnym i nieporuszonym umysłem, wówczas udzieli nam darszanu i porozmawia z nami.

Jego niezwykłe boskie lile

Trzecim darem, jaki dał nam Swami, są jego boskie lile, jego cudowne, budzące podziw, zdumiewające i pełne miłości boskie gry. Wielu wielbicieli opisuje je na różne sposoby w różnych książkach. Możecie je zobaczyć głównie na wczesnym etapie. Są to tak zwane dziecięce gry (balja lile). Cudownie jest o nich słuchać lub czytać. Swami chodził do drzewa spełniającego życzenia. Było to drzewo tamaryndowca, ale spełniało wszystkie życzenia wielbicieli. Z tego drzewa mógł zerwać jabłko, truskawkę i każdy jeden owoc lub to, czego zapragnął wielbiciel. W tamtych czasach Swami robił psikusy. Pojawiał się w wielu miejscach jednocześnie. Materializował różne słodkie potrawy i inne smakołyki dla wielbicieli. Są to piękne lile.

W tamtych czasach Swami zabawiał wielbicieli - pięknie śpiewał słodkim głosem razem z nimi przez wiele godzin. Później nadszedł czas cudownych lil, przez które udzielał także lekcji.

Pewnego razu obok Swamiego stał geolog, a obok nich leżał kamień. Swami zapytał: "Co to jest?". Naukowiec powiedział, że jest to krzem i zaczął opisywać różne elementy struktury kamienia. Wtedy Swami rzekł: "Patrz teraz" - i zamienił kamień w piękny, słodki posąg Pana Kriszny z cukru, przekazując przesłanie, że nie jest to tylko kamień. Nawet w kamieniu istnieje Bóg. Był tam Pan Kriszna. Posąg był słodki. Zatem Bóg jest słodyczą i jest piękny. On chce, abyśmy dostrzegali boskość. Lila ta opisuje tę lekcję.

Innym razem Swami udzielił kolejnej wspaniałej lekcji. Swami wziął kamień i dał go wielbicielowi, a on zmaterializował się w cukierek. Wtedy Swami zapytał: "Co z nim zrobisz?". Wielbiciel odrzekł: "Zjem go". Wtedy Swami oznajmił: "Spójrz na niego" i cukierek znowu zamienił się w kamień. Oznacza to, że zamiast podzielić się z innymi, jeśli jesteście egoistyczni i egocentryczni, to cukierek ponownie zamieni się w kamień. Były też inne przypadki, kiedy ktoś zaczął dzielić się słodyczami, które dał mu Swami, ze wszystkimi wokół. Kiedy jego ręce były puste, wtedy znowu wypełniły się słodyczami. Płynie z tego taka nauka, aby dzielić się tym, co on nam daje - jego miłością i darami ze wszystkimi ludźmi.

Później było wiele innych lil. Przez całe życie Swami sprawiał, że chromi mogli chodzić, niewidomi odzyskiwali wzrok oraz wskrzeszał zmarłych. Było wiele takich przypadków. Widzieliśmy, jak wskrzesił Waltera Cowana i pułkownika Bose oraz wielu innych wielbicieli, co zapisano w annałach historii Sai. Tak więc wszystkie cudowne lile, które opisano, są nazywane jego historią, jego boską historią (Sai Bhagawatam). Mamy szczęście, że jest ona dostępna w formie książek napisanych przez wielkich wielbicieli, takich jak: prof. Kasturi (Satjam-Śiwam-Sundaram), Howard Murphet (Sai Baba - człowiek cudów), dr Hislop, Diana Baskin i wielu innych. Jednak te boskie gry (lile) się nie kończą. Zdarzają się nawet teraz, gdy Swami opuścił fizyczną postać, ponieważ nigdy od nas nie odszedł. On jest naszym Odwiecznym Przyjacielem. Był z nami, jest z nami i zawsze będzie z nami.

Spisywanych jest wiele doświadczeń. Publikujemy te historie w naszym miesięczniku Sathya Sai - The Eternal Companion, który zawiera piękne opowieści wielbicieli z całego świata o tym, jak zmieniło się ich życie, jak przeszli transformację w życiu, jak sensowne jest ich życie i jak żyją spokojnie i szczęśliwie. To wspaniała sadhana - słuchanie i czytanie o chwale Boga. Śirdi Sai Baba podkreślał, że czytanie boskich opowieści o Panu doprowadzi nas do celu. Dlatego jest to ważna sadhana. Kiedy mówimy o Hanumanie, który był wielkim wielbicielem Pana Ramy, to słyszymy, że ma on dwie cechy. Zawsze pragnie być częścią boskiej misji i wykonywać Jego pracę. Po drugie, zawsze pragnie słuchać opowieści o Panu i Jego wielbicielach. Jest to coś pięknego, dar od Pana, dzięki któremu możemy zjednoczyć się z Nim i z Jego wielbicielami.

Jego uniwersalne nauki

Czwartym wspaniałym darem są jego nauki, jego uniwersalne i odwieczne przesłanie, które przekracza bariery narodowości, rasy, religii, wiary, wyznania, płci, wieku i kultury. Odnosi się ono do wszystkich ludzi w każdym czasie, ponieważ przesłanie Swamiego jest ostatecznym podsumowaniem wszystkich świętych pism. Jego przesłanie jest esencją wszystkich świętych pism. Każde jego słowo jest mantrą, każde zdanie - sutrą (aforyzmem), każdy wykład - Wedą, a każda rozmowa - Gitą. Musimy zagłębić się w te nauki. Jesteśmy błogosławieni i szczęśliwi, że po raz pierwszy w historii ludzkości jego boskie nauki i dyskursy są dostępne nie tylko w mediach drukowanych jako książki - Sathya Sai Speaks (Sathya Sai mówi) - lecz także w formacie audio i wideo, dzięki czemu możemy cieszyć się jego boskim przesłaniem. Ponadto po raz pierwszy w historii ludzkości awatar w swej nieskończonej miłości i współczuciu, własnoręcznie napisał książki na różne duchowe tematy: Dhjanę Wahini o medytacji, Premę Wahini o boskiej miłości i Praśanti Wahini o pokoju. Mówił także o różnych świętych pismach w książkach, takich jak: Gita Wahini o Bhagawadgicie, Sutra Wahini o Brahmasutrach i Bhagawata Wahini o Bhagawatam. Wszystkich książek z serii Wahini jest 16. Można je przeczytać i pobrać w postaci e-booków ze strony www.sathyasai.org/media/ebooks. Proszę, skorzystajcie z tej możliwości i cieszcie się boskimi naukami, które napisał nasz ukochany Swami.

Jego organizacja

Następny, piąty dar, jest bardzo ważny. Najważniejszym darem jest Międzynarodowa Organizacja Sathya Sai, którą osobiście założył awatar. W innych czasach wiele organizacji powstało, gdy awatar opuścił fizyczną formę. W tym przypadku organizacja powstała za życia awatara. Swami ją założył, rozwijał i jej przewodził przez ostatnie 60 lat. Po tym czasie nadal odczuwamy jego namacalne boskie przewodnictwo nawet dzisiaj. Swami zapewnił nas, że ludzie, którzy działają i służą w boskiej organizacji, zostaną wyzwoleni.

W 1961 roku w czasie obchodów Daśary Swami powiedział, że wszyscy ludzie, którzy służą bezinteresownie z miłością i oddaniem w organizacji, zostaną wyzwoleni z cyklu narodzin i śmierci. Nie tylko oni, ich dzieci, wnuki i prawnuki także zostaną wyzwolone. To cudowne zapewnienie. Oznacza to, że musimy zaangażować się w pracę w boskiej misji z całą energią i z entuzjazmem, dlatego że to Swami dał nam pole działania. Ponieważ w organizacji są podobnie myślący ludzie, tak jak my wszyscy, którzy kochają Boga, którzy chcą służyć Bogu i mogą współpracować z miłością i oddaniem. Swami to ułatwił. Dał nam płaszczyznę, na której możemy się spotykać. Pozwala nam to zintensyfikować naszą sadhanę, zamiast wykonywać ją indywidualnie. Im więcej podobnie myślących ludzi spotyka się w jedności w świętym towarzystwie, tym szybciej i łatwiej odpowiada boskość. W tym miejscu, które otrzymaliśmy od Swamiego, ustanowił on trzy skrzydła.

Skrzydło służebne to ścieżka karmy, na której bezinteresownie służymy nie tylko ludziom, lecz także zwierzętom i przyrodzie. Działania te są prowadzone w około 110 krajach, w których potrzebującym zapewnia się jedzenie, wodę, schronienie, edukację i opiekę zdrowotną. Jest to ścieżka bezinteresownej służby (karmajogi), ponieważ oczyszcza nasze serce. Swami mówi: "Czystość to oświecenie". Jezus oznajmił: "Błogosławieni czystego serca, albowiem oni Boga oglądać będą".

Mamy również inną możliwość, skrzydło duchowe - ścieżkę, na której spotykamy się i śpiewamy na jego chwałę, śpiewamy bhadżany, wspólnie wykonujemy dżapę i medytację jako praktyki duchowe, wyrażając naszą miłość i wdzięczność dla Boga. Jest to stara, sprawdzona metoda, prosta i jedna z najlepszych dla duchowych poszukiwaczy.

Następnie pojawia się ścieżka mądrości, gdzie mamy kółka studyjne, gdzie intensywnie studiujemy nauki Swamiego, zagłębiamy się w nie i widzimy, jak możemy je wcielać w życie codzienne. W ten sposób przechodzimy transformację i ostatecznie osiągamy mądrość, dzięki której doświadczamy jedności i uświadamiamy sobie, że istnieje tylko jedno, ponieważ Swami mówi, że dwoisty umysł jest w połowie ślepy. Wreszcie doświadczamy tego, że wszystko przenika Bóg (Sarwam khalwidam Brahma).

Dlatego w tym roku hasłem przewodnim XI Światowej Konferencji będą słowa Swamiego: "Czystość to oświecenie". Na stronie internetowej Międzynarodowej Organizacji Sathya Sai dostępny jest przewodnik do studiowania, który rozesłaliśmy wcześniej. Temat ten będzie przedmiotem rozmów na XI Światowej Konferencji w czasie listopadowych uroczystości, które odbędą się w ośrodku Sai Prema Nilajam w dniach 19-23 listopada 2025 roku.

Skoro otrzymaliśmy pięć cudownych i cennych darów oraz boskie błogosławieństwa, to jaki jest nasz obowiązek jako wielbicieli? Jeśli praktykujemy oddawanie czci (aradhanę) z miłością, oddaniem i determinacją, wówczas z łatwością osiągamy cel. Jeśli szczerze wykonujemy aradhanę, wtedy osiągamy brahmanandę (najwyższą błogość). Jest to wieczna błogość, niekończąca się błogość, która nie zna cierpienia ani smutku. W jednej z Upaniszad pięknie napisano, że najwyższa błogość jest kwintylion razy większa od zwykłego ludzkiego szczęścia. Nie, nie milion razy większa, nie miliard razy większa, nie trylion razy większa i nie kwadrylion razy większa, lecz kwintylion razy większa niż ludzkie szczęście. Kwintylion czyli 10 do potęgi 18. Zatem możemy tylko sobie wyobrazić, dlaczego trudno jest wyrazić tę błogość. Wiecznej błogości nie można opisać słowami ani pojąć umysłem. Wiecznej błogości można tylko doświadczać. To jest etap, do którego zabierze nas Bóg, jeśli będziemy szczerze oddawać Mu cześć.

Modlę się do naszego Pana, Bhagawana Śri Sathya Sai Baby, aby pobłogosławił nas czystą boską miłością, oddaniem i determinacją, abyśmy praktykowali jego boskie nauki całym sercem, umysłem, duszą i ze wszystkich sił.

Dżej Sai Ram.

dr Narendranath Reddy (M.D.)
Przewodniczący Międzynarodowej Organizacji Sathya Sai

(dk)

Źródło: www.youtube.com/watch?v=eotTWIHw3x8&list=UU-utAMgGxJVomfglWt_XWiQ&index=1
12.05.2025

**Pobierz tekst do druku





Copyright © 2001-2025 Stowarzyszenie Sathya Sai