STRONA GŁÓWNA | SATHYA SAI BABA | NAUKI | ORGANIZACJA | PUBLIKACJE | AKTUALNOŚCI | MYŚL DNIA | GALERIA | JEDZIEMY DO SAI | KONTAKT Z NAMI | MULTIMEDIA | DYSKURSY MP3 | LINKI | MAPA SERWISU | SKLEP









:: Wieści z Prasanthi Nilajam

powrót do Wieści z Prasanthi Nilajam




Znaczenie Mahaśiwaratri


(Zapis przesłania wideo dr. Narendranatha Reddy'ego
wygłoszonego z pomyślnej okazji Mahaśiwaratri w 2018 r.)


Link do filmu wideo:
www.youtube.com/watch?v=WFbLkbE2KeI

Z miłością, czcią i wdzięcznością składam pokorne pranamy u boskich lotosowych stóp naszego najdroższego, najsłodszego, pełnego miłości Bhagawana Śri Sathya Sai Baby, Pana Śiwy. Drodzy Bracia i Siostry!

Pełne miłości Sai Ram dla Was wszystkich.

Życzę Wam wszystkim szczęśliwego, świętego i pomyślnego Mahaśiwaratri pełnego boskiej błogości.

To ważne święto dla wszystkich poszukiwaczy duchowych i dla wielbicieli Sai. W czasie Mahaśiwaratri przez wiele dekad miliony poszukiwaczy duchowych przeszło przez bramy Prasanthi Nilajam, aby być z Panem Śiwą Sai i świętować z radością i wesołością.

On jest samym Śiwą. Jakże jesteśmy błogosławieni i jakie mamy szczęście, że w swoim nieskończonym współczuciu i miłości w dniu 6 lipca 1963 roku Swami ogłosił, że jest Śiwą i Śakti. Potwierdził to - możecie o tym przeczytać w dyskursie.

W listopadzie 1958 roku Swami przywrócił do życia młodą dziewczynę, która była martwa, i oznajmił, że jest Jodi Adipalli Samappaja. To jedno ze 108 imion Bhagawana Śri Sathya Sai Baby (jako Śiwy). To znaczy, że jest on Śiwą i Śakti, który przyszedł ponownie. To cudowne słyszeć od samego Pana, że jest ucieleśnieniem Śiwy i Śakti. Gdy pan Śeszagiri Rao, jeden z pierwszych kapłanów w Prasanthi Nilajam, pierwszy raz zobaczył Swamiego, ujrzał go jako Śiwę z wężami na szyi. Stracił świadomość i zatopił się w błogości na 3 dni.

Wielu z was zna Gandikotę Subramanję Śastriego, który rozpowszechnił przesłanie Sai Gajatri na świecie. Gdy Śastri zapytał Swamiego: "Kim jesteś?", Swami zmaterializował piękne zdjęcie, na którym widać, że Sai i Śiwa są jednym.

Chciałbym podzielić się innym wspaniałym wydarzeniem, które miało miejsce w 2005 roku. Zorganizowaliśmy Międzynarodową Konferencję Medyczną z udziałem około 1000 delegatów, którzy przybyli do Prasanthi Nilajam z różnych stron świata. W ostatnim dniu przemówienia wygłosili lekarze. Jeden z nich, neurochirurg dr Venkat Sadanand powiedział: "Swami, ofiaruję wszystko, co mam i siebie u twoich boskich lotosowych stóp. Proszę, ukaż mi swoją prawdziwą postać". Swami w swojej nieskończonej miłości i współczuciu powiedział mu: "Ja jestem Śiwa", zmaterializował piękny lingam ze złotym łańcuszkiem i rzekł: "Oto moja prawdziwa forma". Śiwa i lingam są jednym - nie różnią się.

Swami zrobił wiele rzeczy, które łączą się z lilami Pana Śiwy - materializował i rozdawał paczuszki wibhuti. Wiele razy przeprowadzał też wibhuti abhiszekam dla Pana Śirdi Sai i wydobywał lingamy z ust. To jest potwierdzenie, jak jesteśmy błogosławieni i jakie mamy szczęście, że jesteśmy z Panem Śiwą, który jest naszym Sai.

Teraz bardzo ważne jest dla nas, abyśmy pamiętali, co Pan Śiwa, który jest naszym Sai Śiwą, powiedział o Mahaśiwaratri. Jako poszukiwacze duchowi powinniśmy wiedzieć, że Mahaśiwaratri przypada co miesiąc w ciemnej połowie miesiąca (Krisznapaksza) w 14. dniu zwanym czaturdasi, gdy księżyca ubywa. W 14. dniu widać tylko maleńki sierp księżyca, który znika następnego dnia. To jest masa (comiesięczne) Śiwaratri. Lecz Mahaśiwaratri przypada raz w roku w ciemnej połowie miesiąca magha (luty - marzec).

To ważne przesłanie, jakie głoszą święte pisma: Czandrama manaso dżathah - księżyc jest przewodnim bóstwem umysłu. Jak mówi Swami: Manah ewa manuszjanam karanam bandhamokszajo - umysł odpowiada za zniewolenie i wyzwolenie. Gdy zwracacie umysł ku Bogu, jesteście wolni i wyzwoleni. Gdy zwracacie umysł ku światu, jesteście przywiązani. Dlatego noc Śiwy jest bardzo ważna, gdy można usunąć każdą cząstkę umysłu. Nazywa się to manolaja - gdy umysł się rozpuszcza i zwraca się całkowicie ku Bogu.

Według numerologii w słowie "Śiwaratri" "Śi" znaczy 5, "wa" - 4, a "ra" - 2, co razem daje 11. Liczba 11 odpowiada 11 rudrom, które oznaczają 11 anuwak (wersetów) z wedyjskich hymnów Namakam i Czamakam, które intonujemy. Swami powiedział, że tych 11 rudr symbolizuje naszych 5 karmendrijów (narządów działania), 5 dżnianendrijów (narządów poznania) i umysł. Jeśli będziemy używać ich dla Pana, wypełniając dobre czyny i zatapiając się w Nim, wtedy On sprawi, że uronimy łzy błogości i radości. Tych 11 rudr - 5 narządów działania, 5 narządów poznania i umysł - zaangażowanych w przyjemności zmysłów i zwróconych ku światu spowoduje, że będziemy ronić łzy smutku i żalu. Wybór należy do nas. Dlatego ważne jest, aby w Mahaśiwaratri zatopić się w Bogu, myśleć o Nim i wyśpiewywać Jego chwałę.

Mahaśiwaratri towarzyszą określone obrzędy i ważne wydarzenia. Jednym z nich jest lingodbhawam (wyłonienie się lingamu). Jakie jest znaczenie lingamu? Swami mówi: "Lingam znaczy Lijate gamjate iti lingaha - ten, w którym wszystko na tym świecie łączy się, i staje się jednym. Bóg ma piękne imiona, piękne formy i piękne atrybuty - saguna sakara. Bóg jest też nirguna nirakara - bez atrybutów, bez formy i bez imienia. Bóg pokazał, że Omkar jest werbalnym symbolem nirguna nirakara brahmana, a lingam jest widzialną postacią nirguna nirakara brahmana - pozbawionego atrybutów i bezforemnego brahmana. Takie jest znaczenie lingamu. Swami wielokrotnie materializował lingamy.

Drugim aspektem Pana Śiwy jest wibhuti, czyli święty popiół, basma, którym smaruje on całe ciało. Swami często łaskawie rozdawał wibhuti wielu wielbicielom. Jakie jest znaczenie wibhuti? Wibhuti oznacza chwałę Pana. W końcu wszystko na tym świecie jest przemijające i obraca się w popiół. Lecz tego popiołu nie można już rozdrobnić ani przemienić. Liście, woda i kwiat mogą się zmienić i zniszczyć, ale nie popiół. Takie jest znaczenie wibhuti. Doświadczamy tego, że święty popiół, czyli wibhuti Swamiego, leczy nasze dolegliwości fizyczne i choroby psychiczne. Zapewnia pomyślność i wskazuje drogę do najwyższego celu życia, jakim jest wyzwolenie. Takie jest znaczenie wibhuti.

Trzecim aspektem świętego Śiwaratri jest przestrzeganie postu i czuwanie. Jaki jest cel tych praktyk? Gdy jesteście zatopieni w Bogu, wyśpiewujecie Jego chwałę, myślicie o Nim, wspominacie opowieści o Nim, wtedy zapominacie o jedzeniu i spaniu. Nie możemy być w takim stanie, że odczuwamy głód, nie śpimy, a zapominamy o Bogu, myśląc o jedzeniu i spaniu. Opowiem wam anegdotę. Kiedyś, na dzień przed świętem Mahaśiwaratri, a było to 12 lat temu, Swami powiedział mi, abym nazajutrz przyszedł ze swoją rodziną na lunch do jego domu. Moi krewni i przyjaciele śmiali się ze mnie i mówili: "Dlaczego Swami chce, abyś jadł w święto Śiwaratri?". Powiedziałem, że takie jest polecenie Pana. Patrzcie! Wezwał nas tamtego dnia i zjedliśmy lunch ze Swamim. Tu jest przesłanie dla nas. Swamiego nie interesują rytuały, lecz duchowość. Jaki jest cel przestrzegania postu i czuwania? Przebywanie z Panem. Jeśli macie możliwość zjeść lunch z Panem, czego więcej trzeba? Ważne jest, aby zawsze pamiętać o wewnętrznym duchowym znaczeniu rytuałów.

Następny aspekt to liść bilwy używany do oddawania czci lingamowi. Gdy w czasie święta oddajemy cześć Panu Śiwie, przeprowadzamy dwa obrzędy. Pierwszym jest abhiszekam, gdy obmywamy lingam wodą, miodem, mlekiem itd., a później dodajemy liść bilwy, który jest bardzo drogi Panu Śiwie. Liść bilwy jest niezwykły, ponieważ ma trzy płatki. Symbolizują one trzy guny - sattwę, radżas i tamas, trzy kale - przeszłość, teraźniejszość i przyszłość, trzy loki - bhur, bhuwah i swahę, trzy stany - jawy, snu i snu głębokiego i trzy ciała - materialne, subtelne i przyczynowe (sthula śarira, sukszma śarira i karana śarira). Wszystko to reprezentuje liść bilwy; wszystkie trzy stany. Gdy ofiarujecie liść bilwy, musicie wyjść ponad trzy stany. Pan Śiwa jest ponad trzema gunami, ponad trzema kalami, ponad trzema lokami i ponad trzema ciałami, a my staniemy się jednym z nim. Takie jest znaczenie oddawania czci liściowi bilwy. Jednak Swami mówi: Jeśli nie zdobędziemy bilwy i nie przeprowadzimy abhiszekam, nie musimy się martwić, ponieważ możemy ofiarować ciało uświęcone dobrymi czynami jako liść bilwy oraz nasze łzy oddania jako abhiszekam.

Na zakończenie chciałbym podzielić się głównym przesłaniem Mahaświaratri, jakie przekazał Swami.

Po pierwsze, Pan Śiwa jest ucieleśnieniem poświęcenia i służby tak samo jak nasz Swami. Pan Śiwa wypił halahalę (truciznę), która mogłaby zniszczyć wszystkie światy i ludzi. Nie tylko przyjął truciznę i zatrzymał ją w gardle, aby chronić świat i ludzi, lecz także dla ich dobra umieścił księżyc na swej głowie i dał nam wodę z Gangesu. W ten sposób pokazał, czym jest poświęcenie, zabierając to, co negatywne i dając nam to, co pozytywne. Powinniśmy się tego nauczyć od Pana Śiwy. Po drugie, skromność. Pan Śiwa nosi skórę tygrysa, całe jego ciało pokrywa popiół i na szyi ma węże. Dla poszukiwacza duchowego Pan Śiwa jest przykładem skromności, poświęcenia i służby.

Następnym przesłaniem, jakie daje Swami, jest jedność i harmonia w rodzinie Pana Śiwy. Rodzinę Pana Śiwy nazywa się Adikutumbam (pierwszą rodziną). Każdego w tej rodzinie - Pana Śiwę, Matkę Parwati, jego dwóch synów Ganeszę i Subramanję - wielu poszukiwaczy duchowych czci jako wybrane bóstwo. Jak mówi Swami: "Piękno tej rodziny to jedność i harmonia". Jakiego wierzchowca dosiada Pan Śiwa? Jest to byk Nandi. Na czym podróżuje Matka Parwati? Na lwie. Na czym przemieszcza się Pan Ganesza? Na myszy. Na czym jeździ Pan Subramanja? Na pawiu. Pan Śiwa nosi węże. Wszystkie zwierzęta są dla siebie nieprzyjazne - byk, lew, mysz i paw. Jednak żyją w harmonii. Pan Śiwa jest przykładem harmonii i jedności. W trzecim oku ma ogień, a na głowie wodę z Gangesu. Wody i ognia nie można połączyć, ale Pan Śiwa żyje z nimi w harmonii. Oto przesłanie jedności w różnorodności oraz harmonii w rodzinie.

Na koniec kolejnym ważnym przesłaniem, jakie przekazał nam Swami, jest dostrzeganie boskości we wszystkim, wszędzie i zawsze. Tak jak mówiłem, rudram to połączenie 11 rudr z Namakam i Ćamakam, które mają po 11 anuwak. Głównym przesłaniem każdej anuwaki jest dostrzeganie jedności - czy jest to roślina, drzewo czy las - mieszka w nich ten sam Rudra. Czy jest to kamień, pagórek czy góra - mieszka w nich ten sam Rudra. Czy są to jeziora, rzeki, oceany, fale czy morska piana - mieszka w nich ten sam Rudra. Czy jest to święty, złodziej, myśliwy, robotnik, stolarz, jubiler czy przedstawiciel każdego innego zawodu - mieszka w nich ten sam Rudra. Takie jest przesłanie Pana - widzieć wszystko tak samo. Sarwam kalwidam Brahma; Iśawasjam idam sarwam, Wiśwam wisznumajam dżagat. Intonujemy rudram, aby doświadczyć jedności.

Spędźmy to wspaniałe święto Mahaśiwaratri wspominając Pana, wspominając opowieści o Nim, wyśpiewując Jego chwałę i w ten sposób uświęcajmy nasze życie.

Modlę się do naszego Pana Sai Śiwy, by obdarzył nas wszystkich najwspanialszymi błogosławieństwami i łaską, abyśmy mogli iść naprzód do najwyższego celu, jakim jest uświadomienie sobie naszej prawdziwej natury i uświadomienie sobie tego, że jesteśmy ucieleśnieniem boskiej atmy i boskiej miłości.

Dżej Sai Ram.

dr Narendranath Reddy (M.D.)
Przewodniczący Rady Prasanthi

(dk)
Źródło: www.sathyasai.org/sites/default/files/pages/festivals/sivarathri/2018/transcript-mahasivarathri-video-message.pdf

**Pobierz tekst do druku





Copyright © 2001-2018 Stowarzyszenie Sathya Sai