::O jedzeniu
* * *
Sześć wrogów człowieka: pragnienie, złość, chciwość, zaślepienie, duma i zazdrość są efektem pożywienia i nawyków. Jedzenie i przyzwyczajenia są odpowiedzialne za dobre lub złe cechy człowieka.
(Dyskurs z 1.01.2001 r.)
* * *
Jedzcie to, co jest dla was niezbędne, nie przeciążajcie żołądka. Podzielcie pojemność żołądka na trzy równe części - jedną z nich wypełniajcie jedzeniem, drugą - wodą, a trzecią pozostawiajcie pustą. Obecnie ludzie objadają się tak, że po posiłku trudno im wstać. W rezultacie cierpią na niestrawność.
(Dyskurs z 22.02.2001 r.)
* * *
Wedy mówią, że żywność jest Bogiem (annam-brahma), istotą żywności jest Wisznu (raso-wisznu), zaś rezultatem jedzenia jest Maheśwara. Żywność daje fizyczną siłę, jego energia jest podstawą właściwego myślenia, mówienia i działania. Spożywane przez nas jedzenie i napoje sprzyjają rozwojowi ciała, a ich moc jest odpowiedzialna za tworzenie myśli i słów. Jedność myśli, słów i czynów jest cechą wyróżniającą człowieka.
Materialne elementy jedzenia budują ciało i są Brahmą. Subtelna ich część to Wisznu, a najbardziej wysublimowana to Śiwa. Zatem wszystkie trzy aspekty Boga - Brahma, Wisznu i Śiwa - manifestują się w pożywieniu. Podnoszą one myśli, słowa i uczynki na odpowiednio wyższy poziom, a gdy panuje między nimi harmonia, zalety stają się widoczne.
"Sai Ram" 24/1999, s. 5
* * *
Czym jest pożywienie? Czy są to tylko zboża i warzywa, które spożywamy? Nie. Cały świat składa się z pokarmu. Jedno ciało stanowi pożywienie dla drugiego ciała. To, co spożywamy, jest pokarmem i ten, kto spożywa, jest również pokarmem. Wszystko, co istnieje na tym świecie, jest pożywieniem. Dlatego mówi się, że pożywienie jest Bogiem. Każdy posiłek przed spożyciem ofiarujecie Bogu, intonując mantrę Brahmarpanam. Lecz gdzie jest brahman? On jest w tobie, dlatego odpowiada ci bezpośrednio z twojego wnętrza: "aham wajśwanaro bhutwa", co znaczy: Ja jestem trawiącym ogniem, Wajśwanarą, który przez ciebie spala pożywienie.
"Sai Ram" 29/2000, s. 17-18
* * *
Odrobina jedzenia wystarczy, aby zachować ciało. Powinniście jeść po to, aby zaspokoić głód i podtrzymać ciało. Nie nadawajcie nadmiernego znaczenia zmysłowi smaku.
"Sai Ram" 30/2000, s. 16
* * *
Jedzcie to, co jest wam niezbędne, nie przeciążajcie żołądka. Podzielcie pojemność żołądka na trzy równe części - jedną z nich wypełniajcie jedzeniem, drugą - wodą, a trzecią pozostawiajcie pustą. Obecnie ludzie objadają się tak, że po posiłku trudno im wstać. W rezultacie cierpią na niestrawność.
"Sai Ram" 31/2000, s.32
|